Om syndafallet inte ägt rum som en historisk händelse - vilket inte torde vara troligt av många olika orsaker; dels att det enligt utvecklingsläran inte kan ha funnits något idealtillstånd som vi kan kalla paradiset; dels för att ingen utom Adam och Eva var närvarande - och att tro att de kunde skriva eller formulera den teologi som denna händelse skulle medföra kräver enorm inbillningsförmåga (och vi tror ju inte att Gud sände guldplåtar från himmelen med texten på) - samt att vi vet att dessa texter inte enkom är judiska utan tillhörde mytologin i området kring tvåflodslandet. ... om syndafallet inte ägt rum som historisk händelse utan snarare är en djup erfarenhet som mänskligheten bär med sig av ofullkomlighet och brustenhet, så får det konsekvenser för vår tro.
Det påverkar inte de övriga bibliska texterna i sig eftersom de inte verkar så fokuserade på denna händelse som vi inom den kristna teologin senare blivit. Vi måste minnas att mycket av den kristna teologin skapades när texterna lyftes ur det judiska sammanhanget och sattes in i ett antikt hellenistiskt och romersk perspektiv. Plötsligt blev den dualistiska världsbilden det nyckelhål varigenom alla texter lästes - och texterna började också läsas med en annan historiesyn än den som tidigare var rådande. Man gick från en judisk historiesyn till en mer antik historiesyn. Båda var olika och båda skiljer sig på olika sätt från den historiesyn vi har i dag.
Jag tycker om att jämföra med de egyptiska konstverken: Viktiga personer gjordes jättestora och mindre viktiga personer gjordes väldigt små. Man målade inte med perspektiv och man målade inte avbildande utan man målade berättande och värderande. Så gjorde man också i den judiska traditionen. Berättelsen bar en sanning även om det som berättades aldrig hänt. Det är viktigt att ha detta med sig när man läser de antika texterna och tolkar dem för vår tid.
Jag tolkar de övriga bibelböckernas förhållningssätt till syndafallsberättelsen som att den i sig inte var viktig som ett historiskt dokument utan som en beskrivning av just den erfarenhet av brustenhet och smärta som vi alla känner under livet. ...
...Men då blir Jesus också svaret på just denna erfarenhet - inte på en objektiv syndafallshändelse - det gör onekligen skillnad på de teologiska system vi försökt låsa in Gud i. Om detta vill jag reflektera mer längre fram...
En sak som slog mig i dag, när jag lyssnade på två predikanter som livligt fördömde samkönade relationer, var deras användning av begreppet "onaturligt"... "det var inte så Gud hade tänkt det", sade de - "i paradiset fanns bara heterosexualitet", sa de....
...hmmm, tänkte jag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar